Koulutukset ja valmennukset – avoimessa myynnissä
Tervetuloa mukaan!
KataKoski Oy:n yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa toteuttamiin kaikille avoimiin esihenkilö- ja työyhteisökoulutuksiin sekä -valmennuksiin voit tutustua tällä sivulla.
Olisitko kiinnostunut teidän organisaatiollenne räätälöidystä kokonaisuudesta? Voimme yhdessä suunnitella juuri teille sopivan etä- tai lähitoteutuksen – ota yhteyttä!
Paikallisen sopimisen muutokset ja parhaat käytännön ratkaisut
Etäkoulutus
Tiedätkö, mitä paikallisen sopimisen 1.1.2025 lakimuutokset käytännössä tarkoittavat? Tässä koulutuksessa saat sopivan kokoisen ja ajantasaisen tietopaketin ajankohtaisesta uudistuksesta ja sen käytännön merkityksestä sekä soveltamisesta!
Työntekijän mielenterveysongelmien juridiikkaa
Online-valmennus
Mielenterveyden häiriöt ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloille. Kuinka niiden kanssa milloinkin olisi parasta toimia? Mitkä ovat työnantajan oikeudet ja velvollisuudet? Entä työntekijän? Kuinka esihenkilön kannattaa toimia epävarmoissa tilanteissa? Miten suhtautua, kun työntekijä on välillä poissa ja välillä töissä – vaihtelevin tuloksin? Kuinka on syytä menetellä, kun pehmeimmät keinot eivät enää auta?
Työlainsäädännön muutokset
Etäkoulutus
- Millaisia työsopimuksia saa tulevaisuudessa solmia?
- Miten ja milloin henkilöön liittyvä irtisanomisperuste kevenee?
- Mitä yhteistoimintalain uusi porrastaminen käytännössä tarkoittaa?
Näihin ja moniin muihin ajankohtaisiin kysymyksiin saat vastauksia tässä koulutuksessa!
Työlainsäädännön muutokset
Etäkoulutus
Millaisia työsopimuksia saa tulevaisuudessa solmia? Millä tavalla työrauhaa pitää kunnioittaa? Kuinka työnantajan oikeus tarjota vuodeksi määräaikaisia sopimuksia vaikuttaa palkkaamiseen? Miten ja milloin henkilöön liittyvä irtisanomisperuste kevenee? Mitä yhteistoimintalain uusi porrastaminen käytännössä tarkoittaa? Mitä on otettava huomioon työriitoja soviteltaessa?
Keinoja keskittymiseen – Omat ja tiimin työkalut
Online-valmennus
Tunnistatko itsessäsi tai tiimissäsi ilmiön, jossa toimeen saatetaan tarttua rivakasti ja rehvastellenkin, mutta pian tehtävän toteuttaminen jää kesken tai menee muuten pieleen? Tällöin sama asia joudutaan usein hoitamaan kahdesti tai jopa useammankin kerran, kunnes työn jälki on kelvollista. Tervetuloa kuulemaan, miten tällaisen voi välttää!
Työlainsäädännön avainkohdat käytännönläheisesti haltuun
Etäkoulutus
Ovatko työpaikkasi sopimukset ajan tasalla? Toimitaanko teillä muuten velvollisuuksien mukaisesti? Entä tiedostetaanko sekä työntekijöiden että työnantajan oikeudet? Osaatko toimia oikein, jos työnantaja harkitsee työsuhteen irtisanomista? Onko Sinulla viisautta välttää ongelmatilanteita?
Menesty monipaikkaisessa työssä
Online-valmennus
- Miten monipaikkaisen työn onnistumisen peruspilarit saadaan kuntoon ja säilymään?
- Mihin kannattaa panostaa sen jälkeen, kun toimintaa kehitetään? Kuinka esimerkiksi keskittymistä saadaan kohennetuksi?
- Mitä oikeudellisia reunaehtoja on syytä huomioida?
- Kuka päättää, missä, milloin ja miten töitä tehdään? Mitä jos syntyy erimielisyyksiä?
Työlainsäädännön uudistukset – mitä työnantajan kannattaa tietää nyt?
Online-valmennus
Millaisia työsopimuksia saa tulevaisuudessa solmia? Millä tavalla työrauhaa pitää kunnioittaa? Kuinka työnantajan oikeus tarjota vuodeksi määräaikaisia sopimuksia vaikuttaa palkkaamiseen? Miten ja milloin henkilöön liittyvä irtisanomisperuste kevenee? Mitä yhteistoimintalain uusi porrastaminen käytännössä tarkoittaa? Mitä on otettava huomioon työriitoja soviteltaessa?
Mitä töissä saa sanoa – palaute lähijohtajan työkaluna
Etäkoulutus
- Kuinka yhdistät monipuolisen ja modernin palautteen hyödyntämisen oikeudellisesti kestäviin ja vastuullisiin menettelyihin?
- Entä jos asiallisen ja tarpeellisen kriittisen palautteen saaja ei pysty käsittelemään tilannetta rakentavasti?
- Kuinka varmistat sekä oman että muiden oikeusturvan?
Varoitus työntekijälle
Etäkoulutus
Mutta mistä ja milloin käytännössä? Entä kuinka varoittaminen tehdään mahdollisimman fiksusti: hyödyt maksimoiden ja haitat minimoiden?
Mitä kaikkea hyvään varoitukseen ja varoituksenantoprosessiin sisältyy? Mitä varoituksesta seuraa? Mikä on varoituksen merkitys työntekijälle, työnantajalle ja koko työyhteisölle?
Varoitus työntekijälle ja muutokset irtisanomissuojaan
Etäkoulutus
- Mitä kaikkea hyvään varoitukseen ja varoituksenantoprosessiin sisältyy?
- Mitä varoituksesta seuraa?
- Mikä on varoituksen merkitys työntekijälle, työnantajalle ja koko työyhteisölle?
- Millä tavoin varoituksen antamisen perusteet kevenevät jatkossa?
- Kuinka pitkään varoitus voi jatkossa olla voimassa?
Loppu alisuoriutumiselle – täsmäohjeet esihenkilölle
Online-valmennus
Tässä valmennuksessa käymme läpi:
- Alisuoriutumisen syitä
- Miten sekä työntekijä että työnantaja voisivat käytännössä parantaa toimintaansa
- Eli esihenkilöiden näkökulmasta: mitä konkreettisia mahdollisuuksia eri tilanteissa on auttaa työntekijää kohentamaan suorituksiaan
- Mutta siltä varalta, jos suoritustaso ei edelleenkään paranisi, osallistujat saavat myös tietopaketin laillisista tavoista päättää työsuhde.
Asiallinen syy työntekijän irtisanomiseen
Etäkoulutus
- Millä tavoin varoituksen antamisen perusteet kevenevät jatkossa?
- Kuinka pitkään varoitus voi jatkossa olla voimassa?
- Milloin työntekijän rikkomus tai laiminlyönti vaikuttaa jatkossa riittävästi? Milloin ei?
- Minkä verran ja mitä keltäkin työntekijältä voi käytännössä edellyttää?
- Mitkä ovat työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet jatkossa?
Asiallinen syy työntekijän irtisanomiseen
Etäkoulutus
- Millä tavoin varoituksen antamisen perusteet kevenevät jatkossa?
- Kuinka pitkään varoitus voi jatkossa olla voimassa?
- Milloin työntekijän rikkomus tai laiminlyönti vaikuttaa jatkossa riittävästi? Milloin ei?
- Minkä verran ja mitä keltäkin työntekijältä voi käytännössä edellyttää?
- Mitkä ovat työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet jatkossa?
Potkut alisuoriutumisesta?
Etäkoulutus
- Mitä työntekijältä saa vaatia?
- Miten alisuoriutumista voi pyrkiä ennaltaehkäisemään?
- Mikä on kenenkin vastuulla työpaikalla? Miksi?
- Tuki varhaisesta välittämisestä ja lempeistä keskustelunavauksista alkaen
- Kuinka toimia, jos tilanteeseen ei ole aiemmin puututtu?
Työntekijän mielenterveysongelmien juridiikkaa
Online-valmennus
Mielenterveyden häiriöt ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloille. Kuinka niiden kanssa milloinkin olisi parasta toimia? Mitkä ovat työnantajan oikeudet ja velvollisuudet? Entä työntekijän? Kuinka esihenkilön kannattaa toimia epävarmoissa tilanteissa? Miten suhtautua, kun työntekijä on välillä poissa ja välillä töissä – vaihtelevin tuloksin? Kuinka on syytä menetellä, kun pehmeimmät keinot eivät enää auta?
Työnantajan työkalut, kun työntekijä sairastaa paljon
Etäkoulutus
• Milloin ja miten voi työskennellä sairaana?
• Koska ja kuinka työskentely pitää kieltää, vaikka työntekijä tahtoisi töihin?
• Miten ja millä perusteilla työtehtäviä voidaan muokata?
• Mihin kaikkeen työntekijän on suostuttava? Mihin ei?
• Mikä on työterveyden rooli ja missä kulkevat sen oikeudelliset rajat?
• Jos työkyky ei enää riitä tarkoituksenmukaisiin töihin, niin kuinka työ- tai virkasuhde voidaan päättää?
• Mitkä ovat työnantajan ja työntekijän keinot ylläpitää tai jopa parantaa työkykyä?
Työpaikkakiusaaminen – käytännön keinoja puuttumiseen
Etäkoulutus
- Jokainen pystyy omalta osaltaan muita arvostaen, mutta jämptisti vaatien tarttumaan ikäviin tilanteisiin
- Ohjaataan työskentelykulttuuria oikeaan suuntaan, kiusaamista ennaltaehkäistenkin ja
- Tunnistetaan myös tilanteita, joissa ei ole kyse kiusaamisesta, vaikka niin väitettäisiin.
Työlainsäädännön muutokset
Etäkoulutus
Millaisia työsopimuksia saa tulevaisuudessa solmia? Millä tavalla työrauhaa pitää kunnioittaa? Kuinka työnantajan oikeus tarjota vuodeksi määräaikaisia sopimuksia vaikuttaa palkkaamiseen? Miten ja milloin henkilöön liittyvä irtisanomisperuste kevenee? Mitä yhteistoimintalain uusi porrastaminen käytännössä tarkoittaa? Mitä on otettava huomioon työriitoja soviteltaessa?
Sopimaton käytös töissä – käytännön keinot puuttua
Online-valmennus
Tässä valmennuksessa kaikki saavat työkaluja, joilla
- jokainen pystyy omalta osaltaan muita arvostaen, mutta kuitenkin jämptisti tarttumaan ikäviin tilanteisiin
- ohjaataan työskentelykulttuuria oikeaan suuntaan, sopimatonta käytöstä ennaltaehkäistenkin ja
- tunnistetaan myös tilanteita, joissa ei ole kyse sopimattomasta käytöksestä, vaikka joku niin kokisikin.
Palvelupäällikön selviytymisopas – näin jaksat vaatimusten ja palautteiden puristuksessa
Online-valmennus
Tässä valmennuksessa osallistujat saavat käytännön esimerkkien kautta työkaluja, joilla he pystyvät:
- vaikuttamaan siihen, miten he suhtautuvat erilaisiin palautteisiin
- asettamaan rajoja ja säilyttämään ammatillisen itsetuntonsa, vaikka palaute tuntuisi välillä kohtuuttomalta
- jaksamaan aiempaa paremmin työarjessa ja kohentamaan työhyvinvointiaan, vaikka monet ikävät palautteet vaikuttaisivat esimerkiksi suoraan palkitsemiseen.
Keinoja keskittymiseen
Etäkoulutus
• Miten saadaan tolkkua ja tarkkaavaisuutta arkeen?
• Kuinka käytännössä pystytään pysähtymään, keskittymään ja hoitamaan kukin asia rauhallisen ripeästi loppuun asti? Vaikka olisi kiireen tuntua.
• Mitkä seikat ovat jokaisen työntekijän vaikutuspiirissä? Entä esihenkilön tai ylemmän johdon?
Sopimaton käytös töissä – käytännön keinot puuttua
Etäkoulutus
• Työnantajan ja työntekijöiden työsuojeluvastuut ja velvollisuudet
• Millainen on sopivasti turvallinen tila? Mitä ei pidä vaatia?
• Millainen on sopimattomaan käytökseen toimiva palaute? Esimerkkejä
• Pitääkö työpaikalla olla ohjeet ja ilmoitusmallit häirinnän varalta?
• Miten eri tilanteissa huolehditaan yhdenvertaisuudesta?
• Miten voi tuoda sopimattoman käytöksen ilmi tai itse puuttua siihen ilman pelkoa?
Keinoja keskittymiseen – oman ja tiimin työkalut
Online-valmennus
Tunnistatko itsessäsi tai tiimissäsi ilmiön, jossa toimeen saatetaan tarttua rivakasti ja rehvastellenkin, mutta pian tehtävän toteuttaminen jää kesken tai menee muuten pieleen? Tällöin sama asia joudutaan usein hoitamaan kahdesti tai jopa useammankin kerran, kunnes työn jälki on kelvollista. Tervetuloa kuulemaan, miten tällaisen voi välttää!
Työlainsäädännön muutokset
Koulutus
Työelämän lainsäädäntö kehittyy jatkuvasti. Tällä hetkellä esitetään esimerkiksi tällaisia kysymyksiä:
Millaisia työsopimuksia saa tulevaisuudessa solmia?
Millä tavalla niitä ja työrauhaa pitää kunnioittaa?
Kuinka työnantajan oikeus tarjota vuodeksi määräaikaisia sopimuksia vaikuttaa palkkaamiseen?
Työnantajan työkalut, kun työntekijä sairastaa paljon
Koulutus
Kuinka toimia, kun työntekijä ei pysty tekemään riittävän täysipainoisesti niitä töitä, joihin hänet on palkattu? Mitä eri tilanteissa kannattaa huomioida? Mitä tehdä kun työntekijä sairastaa paljon? Miten työkyvyn alenemista voi ennaltaehkäistä?
Työpaikkakiusaaminen – käytännön keinoja puuttumiseen
Etäkoulutus
Tässä koulutuksessa osallistujat saavat käytännön esimerkkien kautta ratkaisuehdotuksia tilanteisiin, joissa on kyse joko väitetystä tai jo todetusta työpaikkakiusaamisesta. Lainsäädännön ja oikeuskäytännön lisäksi huomioidaan myös organisaatiokulttuuria ja hyviä työyhteisötaitoja.
Esihenkilötyön rajat – oikeudet ja velvollisuudet haastavissa esihenkilötilanteissa
Etäkoulutus
Esihenkilöillä on lukuisia velvollisuuksia – mutta myös oikeuksia, joista kannattaa olla tietoinen. Kun sekä johtamisopit että juridiset perustiedot ovat hallussa, esihenkilö voi keskittyä päivittäiseen työhönsä rauhassa.
Keinoja keskittymiseen
Etäkoulutus
Miten saan tolkkua ja tarkkaavaisuutta arkeen? Kuinka käytännössä pystytään pysähtymään, keskittymään ja hoitamaan kukin asia rauhallisen ripeästi loppuun asti? Vaikka olisi kiireen tuntua. Mitkä seikat ovat jokaisen työntekijän vaikutuspiirissä? Entä esihenkilön tai ylemmän johdon?
Keinoja keskittymiseen
Etäkoulutus
Miten saan tolkkua ja tarkkaavaisuutta arkeen? Kuinka käytännössä pystytään pysähtymään, keskittymään ja hoitamaan kukin asia rauhallisen ripeästi loppuun asti? Vaikka olisi kiireen tuntua. Mitkä seikat ovat jokaisen työntekijän vaikutuspiirissä? Entä esihenkilön tai ylemmän johdon?